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Gabriela Alvarado Cabrera





Gabriela Alvarado Cabrera
Comercialización
Profesor asociado
Semblanza
Es profesora del área de Comercialización y directora adjunta de Investigación y Procesos Académicos en IPADE. Licenciada en Actuaría por el ITAM y maestra en Administración por la misma institución. Doctora en Administración de empresas con especialidad en Estrategia y Gobierno Corporativo por la IE Business School (España).
Ha sido profesora en ITAM, así como conferencista en diversos foros internacionales. Miembro del Comité de Investigación de la European Foundation for Management Development.
Publicaciones
- The MBA Is Dead: Long Live the MBA
Capítulos de libros
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Gabriela Alvarado Cabrera





Gabriela Alvarado Cabrera
Marketing Management
Associate Professor
Profile
She is a professor at the Marketing Management Department and Director of Research and Academic Processes at IPADE. BS in Actuarial Science from ITAM and MBA from the latter institution. She earned her Doctorate in Business Administration with a specialization in Strategy and Corporate Governance from IE Business School (Spain).
She has served as a professor at ITAM and has been a speaker at various international forums. She is a member of the Research Committee of the European Foundation for Management Development.
Publications
- The MBA Is Dead: Long Live the MBA
Book chapters
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Silvia Cacho-Elizondo





Silvia Cacho-Elizondo
Comercialización
Profesor titular
Semblanza
Es profesora del área de Comercialización, directora académica de los Programas In-Company y directora del área de Comercialización. Ingeniera en Sistemas electrónicos por el Instituto Tecnológico de Estudios y de Superiores de Monterrey (ITESM). Doctora en Ciencias de la Administración por HEC Paris (Francia). Posee un Máster en Dirección de Empresas (MEDE) por IPADE, maestría en Ciencias en Administración de la Tecnología (MSc) en la University of Sussex (Inglaterra) y una maestría en Ciencias en Mercadotecnia y Estrategia (MSc) por la Université Paris-IX Dauphine (Francia).
Consultora en Estrategia Comercial, Branding, Marketing, Transformación Digital & Estrategias de Crecimiento, miembro de Consejos y Comités Consultivos en diversas empresas y consejos Editoriales y Académicos. Profesora-Investigadora en Escuelas de Negocio en Francia (EBS Paris, ISC Paris, HEC Paris, EDC, EAP-ESCP, ACI-NEGOCIA, ISCID, EPSCI-ESSEC, ESCE), España, Brasil, Guatemala y Ecuador. Profesora invitada en Universidades y Escuelas de Negocio Internacionales: Universidad de Deusto & Universidad de León (España), IDE (Ecuador), KEDGE (Francia), BARNA (República Dominicana) y ISE (Brasil).
Publicaciones
- Assessment of A Mobile Educational Coaching App: Exploring Adoption Patterns and Barriers in France
Artículos Académicos
- Exploring the Adoption of Augmented and Virtual Reality in the Design of Customer Experiences: Proposal of a Conceptual Framework
Artículos Académicos
- Transformación digital de los negocios de network marketing, multinivel y ventas directas. El impacto de nuevas herramientas y plataformas digitales
Artículos Académicos
- Big Data in the decision-making processes of football teams integrating a theoretical framework, applications and reach
Artículos Académicos
- Tequila at Home or Abroad? Paths to Brand Love and Purchase Loyalty for Hedonic Products
Artículos Académicos
- The emerging eSport market: analyzing the impact of virtual and augmented reality
Artículos Académicos
- Grandes Marcas Embajadoras de México: Trayectorias de éxito y su impacto en la marca país.
Libros
- Marketing y Branding para Empresas Sociales
Capítulos de libros
- What will Entail Adoption of a Mobile Coaching Service? The Case of Smoking Cessation Services
Capítulos de libros
- Avocados from Mexico. Una marca Innovadora promocionando al aguacate mexicano
Capítulos de libros
- Kidzania. Marca embajadora impulsando el eduentertainment a nivel mundial
Capítulos de libros
- Xcaret. Una marca en continuo ascenso
Capítulos de libros
- Assessing Mobile Coaching Adoption Patterns and Challenges: An Exploratory Study in Mexico
Research Reports
Artículos Académicos
Artículos Académicos
Artículos Académicos
Artículos Académicos
Artículos Académicos
Artículos Académicos
Libros
Capítulos de libros
Capítulos de libros
Capítulos de libros
Capítulos de libros
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Research Reports
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Silvia Cacho-Elizondo





Silvia Cacho-Elizondo
Marketing Management
Tenured Professor
Profile
She is a professor at the Marketing Management Department and the academic director of IPADE’s Custom Programs. She graduated with a degree in Electronic Systems Engineering from Instituto Tecnológico de Estudios y de Superiores de Monterrey (ITESM). She holds a PhD in Management Sciences from HEC Paris (France). She also holds an MBA from IPADE, a Master of Science in Technology Management (MSc) from the University of Sussex (England), and a Master of Science in Marketing and Strategy (MSc) from the Université Paris-IX Dauphine (France).
She is a Consultant in Business Strategy, Branding, Marketing, Digital Transformation & Growth Strategies, and a member of various Boards and Advisory Committees, including a number of Editorial and Academic Boards.
She is a member of the Advisory Board of the B.A. in Marketing program at Universidad Panamericana (Guadalajara) and of the Superior Council of El Peñón and Montefalco schools (Morelos).
She is a Professor-Researcher at various Business Schools in France (EBS Paris, ISC Paris, HEC Paris, EDC, EAP-ESCP, ACI-NEGOCIA, ISCID, EPSCI-ESSEC, ESCE), Spain, Brazil, Guatemala, and Ecuador. She has served as a visiting professor at International Universities and Business Schools: Universidad de Deusto & Universidad de León (Spain), IDE (Ecuador), KEDGE (France), BARNA (Dominican Republic), and ISE (Brazil).
Publications
- Assessment of A Mobile Educational Coaching App: Exploring Adoption Patterns and Barriers in France
Academic Articles
- Exploring the Adoption of Augmented and Virtual Reality in the Design of Customer Experiences: Proposal of a Conceptual Framework
Academic Articles
- Transformación digital de los negocios de network marketing, multinivel y ventas directas. El impacto de nuevas herramientas y plataformas digitales
Academic Articles
- Big Data in the decision-making processes of football teams integrating a theoretical framework, applications and reach
Academic Articles
- Tequila at Home or Abroad? Paths to Brand Love and Purchase Loyalty for Hedonic Products
Academic Articles
- The emerging eSport market: analyzing the impact of virtual and augmented reality
Academic Articles
- Grandes Marcas Embajadoras de México: Trayectorias de éxito y su impacto en la marca país.
Books
- Marketing y Branding para Empresas Sociales
Book chapter
- What will Entail Adoption of a Mobile Coaching Service? The Case of Smoking Cessation Services
Book chapter
- Avocados from Mexico. Una marca Innovadora promocionando al aguacate mexicano
Book chapter
- Kidzania. Marca embajadora impulsando el eduentertainment a nivel mundial
Book chapter
- Xcaret. Una marca en continuo ascenso
Book chapter
- Assessing Mobile Coaching Adoption Patterns and Challenges: An Exploratory Study in Mexico
Research Reports
Academic Articles
Academic Articles
Academic Articles
Academic Articles
Academic Articles
Academic Articles
Books
Book chapter
Book chapter
Book chapter
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Antonio Casanueva Fernández





Antonio Casanueva Fernández
Comercialización, Control e Información Directiva
Profesor titular
Semblanza
Es director de los Programas de Perfeccionamiento de la Sede Ciudad de México y profesor de las áreas de Control e Información Directiva y de Comercialización. Licenciado en Economía por la Universidad de las Américas Puebla, doctor por la Universidad de Warwick Business School en el Reino Unido, realizó un Máster en Dirección de Empresas (MEDE) en IPADE Business School, una maestría en Filosofía en la Universidad de Warwick y estudios de posgrado con especialidad en Management en Columbia Business School.
Es consultor en temas de negocios con especialidad en control e información directiva, planeación estratégica y comercialización. En el sector educativo participa en distintos Consejos y Comités. Anteriormente fue director académico del Programa Full-time MBA (MEDE), director del Centro de Dirección de Carrera (CEDIC) y Director de la Sede Guadalajara de IPADE.
Publicaciones
- Performance measurement systems in organizations: A good measurement should tell a S.T.O.R.Y.
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Antonio Casanueva Fernández





Antonio Casanueva Fernández
Managerial Information and Control, Marketing Management
Tenured Professor
Profile
He serves as Executive Education Director at the Mexico City Campus and as a professor in the areas of Managerial Information and Control, as well as Marketing Management. He holds a Bachelor’s degree in Economics from the Universidad de las Américas Puebla, a PhD from Warwick Business School in the United Kingdom, a Master’s in Business Administration (MEDE) from IPADE Business School, a Master’s in Philosophy from the University of Warwick, and completed postgraduate studies specializing in Management at Columbia Business School.
He is a business consultant specializing in management control and information systems, strategic planning, and marketing. In the education sector, he is actively involved in various Boards and Committees. Previously, he served as Full-Time MBA Academic Director (MEDE), Director of the Career Management Center (CEDIC), and Director of the Guadalajara Campus at IPADE.
Publications
- Performance measurement systems in organizations: A good measurement should tell a S.T.O.R.Y.
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Carlos Antonio Castellanos Rodríguez





Carlos Antonio Castellanos Rodríguez
Comercialización, Política de Empresa
Profesor titular
Semblanza
Es profesor del área de Comercialización y Política de Empresa. Director de Vinculación (alumni) de la sede Guadalajara. Ingeniero en Electromecánica por la Universidad Veracruzana. Posee un Máster en Ingeniería Eléctrica por el Illinois Institute of Technology, así como el Máster en Dirección de Empresas para ejecutivos con Experiencia (MEDEX) de IPADE.
Miembro de diversos Consejos Consultivos y de Administración. Socio Fundador y presidente del Consejo de Ignite, Consultoría en Estrategia Comercial; director general y socio fundador de Medical Stock.
Publicaciones
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Carlos Antonio Castellanos Rodríguez





Carlos Antonio Castellanos Rodríguez
Marketing Management, Strategy and General Management
Tenured Professor
Profile
Professor at the Marketing Management and Strategy and General Management Departments and Liaison with Alumni Department Director, Guadalajara Campus. He graduated from Universidad Veracruzana with a degree in electromechanical engineering. He holds a Master’s degree in Electrical Engineering from the Illinois Institute of Technology and an Executive MBA from IPADE (MEDEX).
He also serves on several Advisory and Management Boards. He is a Founding Partner and President of the Board at Ignite, Commercial Consulting, and CEO and founding partner of Medical Stock.
Publications
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Miguel de la Colina Rincón





Miguel de la Colina Rincón
Comercialización
Profesor de prácticas directivas
Semblanza
Es profesor del área de Comercialización. Ingeniero Industrial y de Sistemas por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. Maestro en Administración por la IMEDE (actualmente IMD), Lausana, Suiza. Cursó el Programa de Alta Dirección (AD-2) en IPADE.
Profesor de asignatura en la Maestría en Estrategias Comerciales de la Universidad Panamericana. Mentor y juez, MassChallenge Aceleradora de negocios (startups). Fue director general de MSD Salud Animal México, Merck & Co., director comercial para México y director de Mercadotecnia Región Latinoamérica Norte y director regional Centroamérica y Caribe en Monsanto Company.
Publicaciones
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Miguel de la Colina Rincón





Miguel de la Colina Rincón
Marketing Management
Professor of Management Practice
Profile
He is a professor at the Marketing Management department. BSC in Industrial and Systems Engineering from Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. He holds a Master’s degree in Business Administration from IMEDE (now IMD), Lausanne, Switzerland. He completed IPADE’s Executive Management Program (AD-2).
He serves as a lecturer in the Master’s in Business Strategies program at Universidad Panamericana. He is a mentor and judge at MassChallenge Business Accelerator (startups). He is a former Director of Marketing, Latin America North Region, at Monsanto Company, 2001-2003. He served as regional director for Central America and the Caribbean at Monsanto Company, marketing director for the North Latin America region, and marketing director in Mexico.
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Francisco Espinosa Manzo





Francisco Espinosa Manzo
Comercialización
Profesor decano
Semblanza
Es profesor decano del área de Comercialización. Ingeniero Químico por la Universidad Iberoamericana (UIA). Doctor en Administración de Empresas (DBA) por la University of Phoenix. Cuenta con un Máster en Dirección de Empresas (MEDE) por IPADE.
Su experiencia empresarial abarca la fabricación, comercialización y venta de materias primas y otros productos para diferentes industrias; así como el manejo de inversiones financieras en productos derivados (FOREX).
Ha sido consejero en empresas de logística 3PL y 5PL, plantas de manejo de aguas residuales industriales y municipales, distribución y comercialización multicanal de productos para el cuidado de la piel y medicamentos, estrategias comerciales para productos de acero para la construcción de naves industriales, estrategia comercial para la exportación de servicios de detección de mantos acuíferos así como en la organización de campañas de obtención de fondos para instituciones educativas sin fines de lucro.
Publicaciones
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Francisco Espinosa Manzo





Francisco Espinosa Manzo
Marketing Management
Retired Professor
Profile
He is a retired professor in the Marketing Management department. BS un Chemical Engineering from Universidad Iberoamericana (UIA). He holds a Doctorate in Business Administration (DBA) from the University of Phoenix. He holds an MBA from IPADE and a Marketing Strategy as applied certificate from Medium-sized Mexican Companies.
He has experience as an entrepreneur, business partner, and advisor.
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Gabriel Hidalgo Moreno





Gabriel Hidalgo Moreno
Comercialización
Profesor titular
Semblanza
Es profesor del área de Comercialización. Ingeniero Bioquímico por la Universidad Autónoma Metropolitana (UAM), Máster en Dirección de Empresas (MEDE) en IPADE Business School.
Profesor del área de Comercialización, Universidad Panamericana (UP). Conferencista invitado en diversas Escuelas de Negocios (ITESM, UDEM, PAD) y en diversas empresas públicas y privadas.
Publicaciones
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Gabriel Hidalgo Moreno





Gabriel Hidalgo Moreno
Marketing Management
Tenured Professor
Profile
He holds an MBA from IPADE. BS in Biochemical Engineering from Universidad Autónoma Metropolitana (UAM). He is a Professor of Marketing at Universidad Panamericana (UP). He has been a guest lecturer at various business schools (ITESM, UDEM, PAD) and in a variety of public and private companies.
Publications
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Mario Paredes Escobar





Mario Paredes Escobar
Comercialización
Profesor asistente
Semblanza
Es profesor del área de Comercialización. Doctor en Dirección Empresarial por la Universidad del País Vasco, UPV/EHU (España), Maestro en finanzas y licenciado en Marketing por la Universidad Rafael Landívar (Guatemala).
Tiene experiencia directiva como Vicedecano de la Escuela de Administración de la Universidad del Rosario, Bogotá (Colombia), director del departamento de Marketing, Publicidad y Comercio Internacional de la Universidad Rafael Landívar y consultor para organizaciones de Guatemala y Colombia.
Se ha desempeñado como profesor del área de marketing y negocios digitales y profesor de maestrías ejecutivas del Rosario GSB en la Universidad del Rosario. Profesor invitado a programas de maestría en la Universidad Rafael Landívar. Editor académico para temas de marketing y consumo sostenible en el journal PLOS ONE. Investigador asociado a la Universidad del País Vasco, España.
Publicaciones
Áreas o temas de interés
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Mario Paredes Escobar





Mario Paredes Escobar
Marketing Management
Assistant Professor
Profile
He is a professor at the Marketing Management Department. PhD in Business Management from Universidad del País Vasco, UPV/EHU (Spain), Master in Finance and Bachelor in Marketing from the Universidad Rafael Landívar (Guatemala).
He has managerial experience as Vice-Dean of the School of Administration of Universidad del Rosario, Bogotá (Colombia), director of the Marketing, Advertising and International Trade Department of the Universidad Rafael Landívar and consultant for organizations in Guatemala and Colombia.
He has served as a professor at the marketing and digital business department and professor of executive masters of Rosario GSB at the University of Rosario. Invited professor to master’s programs at Universidad Rafael Landívar. Academic editor for marketing and sustainable consumption issues in the journal PLOS ONE. Research associate at Universidad del País Vasco, UPV/EHU.
Publications
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Martha Rivera Pesquera





Martha Rivera Pesquera
Comercialización
Profesor titular
Semblanza
Es profesora del área de Comercialización y miembro del Consejo del Centro de Investigación de la Mujer en la Alta Dirección (CIMAD). Ingeniera Bioquímica por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM). Es doctora en Ciencias Económicas y Empresariales con especialidad en Marketing por IESE Business School y cuenta con un Máter en Dirección de Empresas (MEDE) por IPADE.
Consultora en marketing y estrategia comercial en diversas empresas. Miembro de diversos consejos de administración en diferentes sectores; Marketing Science Institute y American Marketing Association.
Ha sido profesora invitada en diversas escuelas de negocios internacionales: Babson College (EUA); IESE Business School (España), IAE Business School (Argentina); INALDE Business School (Colombia); PAD Escuela de Dirección (Perú); Instituto Internacional San Telmo (España); IDE Business School (Ecuador); Instituto de Capacitación de Mandos Intermedios, (ICAMI).
Publicaciones
- Emprender y vender
Libros
- Entrepreneurial Selling
Capítulos de libros
Libros
Capítulos de libros
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Martha Rivera Pesquera





Martha Rivera Pesquera
Marketing Management
Tenured Professor
Profile
He is professor at the Organizational Behavior Department. He is currently a Doctoral Candidate in Education at The George Washington University. BA in International Relations from Universidad Iberoamericana. He holds an MBA from IPADE and serves as a visiting professor at IAE (Argentina), PAD (Peru), Universidad Libre de Colombia, Pontificia Universidad Católica del Ecuador, and Universidad de Costa Rica.
He is a member of The Society for Human Resources Management and of the Mexican Association for Human Resources Management. He has served as an independent advisor to a variety of firms.
Publications
- Emprender y vender
Book
- Entrepreneurial Selling
Book Chapters
Book
Book Chapters
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Pablo Arturo Zubieta Peniche





Pablo Arturo Zubieta Peniche
Comercialización
Profesor adjunto
Semblanza
Es profesor del área de Dirección de Comercialización de IPADE Business School. Doctor en Comunicación por la Universidad de Navarra en España, posee un máster en Ciencias de la Comunicación y Periodismo. Es licenciado en Ciencias de la Comunicación por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM). Cuenta con un máster en Dirección de Empresas para Ejecutivos con Experiencia (MEDEX) por IPADE Business School.
Ha formado parte de varios programas especializados de IPADE Business School como el Programa “Persona e Identidad”, “El Director como Persona”, “Consejos en Acción” y el Programa de Alta Dirección (AD-2). Ha participado como profesor visitante e invitado en varias universidades de México y España. Posee reconocimientos por la Revista Expansión y ha sido galardonado con el Premio Reed Latino a la Mejor Campaña Digital Gubernamental.
Publicaciones
Áreas o temas de interés
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Pablo Arturo Zubieta Peniche





Pablo Arturo Zubieta Peniche
Marketing Management
Adjunct Professor
Profile
Professor in the Marketing Management area at IPADE Business School. He holds a PhD in Communication from the University of Navarra in Spain and a Master’s degree in Communication and Journalism. He earned a Bachelor’s degree in Communication Sciences from Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM). Additionally, he has a Executive MBA (EMBA) from IPADE Business School.
He has been part of several specialized programs at IPADE Business School, including the “Person and Identity” program, “The Director as a Person,” “Boards in Action,” and the Executive Management Program (AD-2). He has also served as a visiting and guest professor at various universities in Mexico and Spain. He has received recognitions from Revista Expansión and has been awarded the Reed Latino Award for Best Government Digital Campaign.